3/02/2010

Är jag gravid

Fakta:
Ägget behöver normalt 7-10 dagar på sig att ta sig från äggstocken, via äggledaren - där det eventuellt blir befruktat, till livmodern där det kan flumma runt i ett par dagar innan det "kläcks" och fäster i livmoderslemhinnan.

Innan det här händer kan man INTE känna några som helst graviditets-symtom. Man kan heller inte känna av befruktningen av ägget som sker åtskilt från kroppen. Jag säger INTE att man kan TRO sig känna av befruktningen och symtom tidigt! Kroppen är en makalös uppfinning och skengraviditet är inte alls ovanligt. En skengraviditet som sedan "fortsätter" ut i en riktig graviditet kan ge tro på att man har känt av graviditeten jättetidigt!

Andra människor har en aktiv medial förmåga och "känslan" av att känna av en befruktning (när ägget och spermien smälter samman i äggledaren) kan vara nog så äkta så att man verkligen kan känna det, men det är medicinskt omöjligt att kunna känna av när något så litet händer, särskilt som det händer utan någon som helst kontakt med kroppen.
Ibland kan denna resa ske snabbare än de 7 dagarna, men knappast snabbare än 5 dagar och det är mer sällsynt, som längst kan det ske på dag 12.

Klassiska graviditets-symtom som man kan få redan innan den beräknade mensdagen:

* Mensvärk
* Extra kissenödig
* Ömma bröst
* Näsblod
* Frysningar
* Ändrad smak
* Illamående
* Flytningar
* Kort blödning (sk Nidationsblödning/Nidblödning)


Mina egna erfarenheter:

  • Graviditet nr 1: Jag blev extra kissenödig och fick mensvärksmolande på dag 8 efter ägglossningen. Ett par dagar senare testade jag positivt, har för mig det var 4 dagar innan beräknad mens.
  • Graviditet nr 2: Jag kände absolut ingenting, men på dag 10 efter ägglossning gick jag på toa och upptäckte en rosafärgad flytning. Den höll på i ca 1 timma och sedan inget blod alls. 3 dagar senare testade jag positivt.
  • Graviditet nr 3: På dag nr 8 efter ägglossning blödde jag näsblod ur båda näsborrarna och det rann friskt. jag har inte blödit näsblod spontant någon gång i hela mitt liv, jag blev misstänksam och testade extremt svagt positivt, dagen efter testade jag med Clear Blue och fick ett klart och tydligt plus.
  • Graviditet nr 4: När ägglossningen passerats med 7-9 dagar så kände jag hur mina flytningar ändrade karaktär och lukt, jag "luktade gravid", så jag införskaffade ett test och testade, mycket riktigt - gravid... fast det var inte planerat den här gången...

De 3 graviditeter som inte resulterade i ett barn, är inte relevanta i det här sammanhanget, de hade inte symtom som var tillräckligt starka för att kunna kallas symtom.

12 kommentarer:

4barnsmamman sa...

vilken bra och informativ blogg du har här!:))

jag vill inflika med att jag började må illa extremt tidigt med 2a barnet..
jag visste inte ens om att jag var gravid och vi försökte inte heller ( vårt 1a barn var ju bara 4mån knappt!)
trodde jag var på g och skulle bli magsjuk....

hade äl den 12 aug och den 21 vaknade jag på em med ett jättekonstigt illamående, som om jag vore åksjuk!
detta illamåendet höll i sig fram tills han föddes i v36...
till och från ska tilläggas, hade ett uppehåll mellan v12-16, sedan fortsatte det.. :/ (det enda som hjälpte var marabou mjölklchoklad.. superhärligt för vikten!) haha..

det jag brukade känna av allra först de 7 gånger jag varit gravid (fått 5mf) är att jag får en ömhet på sidorna av blygdbenet.. och detta har kommit väldigt tidigt.. 6-7dgr efter äl ungefär..
nu får jag det vid varje mens, så numera är det inget säkert tecken alls haha :)))

mvh malin

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Tack!

Det var tidigt :)
Jag gjorde nåt liknande i min 3:e graviditet, då började jag må illa på 3+4 vilket blir ca 3 dagar innan beräknad mens... Jag hade testat positivt 3 dagar tidigare...

Anonym sa...

Hej!
Jag undrar om du hört någon som varit med om detta tidigare.

Jag har regelbunden mens. Mensen skulle ha kommit i fredags 26/10 men idag den 31/10 är den fortfarande spår löst borta..

Jag har en son sedan tidigare och tycker att jag känner mig gravid. jag har molnande värk, mer och mindre intensivt, springer på toaletten, illamående men mer på kvällarna, jätte trött och svullen i magen och ryggont. Det enda jag inte känner av är brösten men det gjorde jag inte sist heller förren i v 8 kanske. Men samtidigt kan ju symtomen även vara innan mens men inte brukar jag må så här. Graviditetstesten visar negativt..

Hur länge kan ägget flyta omkring innan den tar fäste?
Tänkte om det kan ha med det att göra att det inte har producerats nog med hormoner.. men tycker att det borde ha synats i allafall..

Tänkte bara om du hört om detta tidigare och kan lugna mig..hehe! Man har ju tusen tankar i huvudet. Man vill ju bara att mensen ska komma så man kan sluta fundera!..

Men ett pluss skulle vara underbart!
Tack för bra blogg

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Till Anonym 31 oktober 2012 09:52

Hej!

Att mensen får spunk en gång är inget ovanligt, man kan ha regelbunden mens i flera år och så vips så hoppar den några dagar hit eller dit.

Ägget fäster ca 7-10 dagar efter ägglossning. Oftast är det så att känner man av en graviditet så syns den på graviditetstesten. Har man passerat mensdatumet så ska det synas tydligt på test.

Det enda jag kan råda dig till är att vänta en vecka och om mensen inte har kommit så får du testa igen. Tråkigt men sant, man vill ju veta nu! ;)

Anonym sa...

Tack för svartet!
Jag tänker lika dant, tror inte heller att det är en graviditet när det är negativt, men eftersom jag mår som jag gör..hmm!
Har tänkt själv att det är väl alla mens hormoner som vill ut..hehe!

Men som sagt tack för du svarade..
Testar på måndag igen om inget hänt. Känner själv att mensen får gärna komma för gillar inte att inte veta saker och ting!

Kram

Anonym sa...

Jo, det är visst fysiskt/medicinskt möjligt att känna av en graviditet Innan det befruktade ägget fäster. Ett befruktat ägg skickar själv ut små små hormonmängder för att förbereda slemhinnan på sin ankomst. Sen är det väldigt ovanligt att man känner av det, men är man känslig som jag känns det tydligt.

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Anonym:
Om en kvinna på flera tusen gör det är det ingenting jag tänker föra vidare att det är möjligt.

Det är inte väldigt ovanligt utan tom extremt ovanligt.

Normalt är att man inte känner av graviditeten innan ägget har fäst. Tills jag får bekräftat av mina läkar-/barnmorskekontakter att det är möjligt, tänker jag hålla fast vid att det inte är det.

Elin S sa...

Hej !

jag har velat bli gravid länge, och har en ny partner sedan ca 1 år tillbaka. sista tiden i vårat förhållande så har jag nästan inbillat mig symtom osv, men sen förra veckan, 1 vecka innan mens så fick jag en blödning, det var som lite tjockare ljusrosa flytningar och ibland var det även lite mer blodliknande men småsmåsmå klumpar, den här blödningen slutade 1 dag efter att min beräknade mens egentligen skulle ha börjat och nu har det gått ännu 1 vecka.. jag känner mig svullen och om jag inte inbillar mig så känner jag av litelite ömhet i just bröstvårtorna . kan det vara så att jag är gravid? och när är det bäst att ta test? tacksam för svar

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej Elin!

Du har ju passerat dagen för din beräknade mens så är du osäker så gör ett gravidtest. Det brukar ju sägas att testa på morgonurin för säkerhets skull. Dock kan man testa när som helst på dagen egentligen.
Lycka till
/Magdalena

Anonym sa...

Hey! Jag hade mens den 20 /9 och ägglossning den 10/10. känner idag ( sen 3-4 dagar tillbaka) molande "mensvärk " ont i underlivet, öma bröst och en illamående som gör att jag näsan svimmar av. Har gjort ett graviditets test (igår) men negativt. Då jag ska ha mensen till helgen undrar jag om det är för tidigt? Känner mig sjukt förvirrad och vill bara veta vad det är som händer med min kropp!!!

Anonym sa...

Den 4oktober hade jag ägglossning!!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Det kan absolut vara för tidigt att få utslag på gravtestet, vänta till helgen med att testa iaf.

Lycka till
/Magdalena