3/02/2010

Rotavirus

I mars 2005 blev Ludvig inlagd på sjukhus för han hade fått diarréer och kräkningar och till slut var han som en trasdocka. Vad jag än gav honom så kräktes han upp det igen. Vi har haft problem med kräkningar på Ludvig under perioden november04-Juni05 och detta hände under den gången han faktiskt var magsjuk (Rotavirus), men då drogs det igång en massa undersöknigar dessutom. I juli05 kommer vi fram till laktosintolerans trots att han inte visat det på prover.

* Vad smittskyddsinstitutet säger om Rotavirus
* Landstinget Kronoberg
* Sjukvårdsrådgivningen

24 Mars:
Inatt har jag haft ett helvete Jag kunde inte somna utan låg och slötittade på förlossningskliniken på tv4 fakta... lagom när jag ska somna in så börjar Totte kräkas!! Han kräks mellan 01.40-02.50 men då är jag så uppe i varv och ligger bara och lyssnar ifall han börjar klökas igen... Vi sover till 06.40 när Totte vaknar och är jättevarm! Han har 38,5 i feber och jag tar in honom i vår säng och vi ligger alla tre och slappar - jag sover mer eller mindre hela tiden - vid 8-tiden så försöker jag få i Totte lite fjällyoghurt (deras hjortron är sååååå god) och han äter ganska mycket och dricker lite. Vi sover mellan 9-10.15 och då konstaterar jag att Tottes feber har gått upp till 38.8. Jag försöker få i honom Alvedon, tyvärr har jag bara flytande och det går inte riktigt bra, så nu måste jag palta på en sjuk 2-åring och köra till apoteket och köpa suppar...

25 Mars:

Han sov gott inatt men han kräktes på förmiddagen, jag fick sitta inne hela dagen (det var underbart väder) och titta på solen. Totte har ingen feber idag men är lite hängig, han har inte kräkts mer än en gång.

26 Mars:

Idag är Totte hyfsat pigg och vi åker och månadshandlar.

27 Mars:
Totte verkar pigg och fräsch och vi slappar på morgonen för att sedan gå till Kyrkis vid 13-tiden när vi är TOTALT uttråkade!! På kyrkis käkar han kex, leker och sörplar saft.
Vid 18-tiden börjar Totte kräkas igen... Jag ringer SVU och de säger att det nog inte är influensa eller liknande... Vi har varit på akuten ikväll... Totte blev bara segare och segare och slutade aldrig att kräkas, så strax efter 21 ringde jag SVU och vi tog gemensamt beslut på att åka in.
Vi kom in, ungen piggnade på sig och tramsade runt lite därinne, men han fick till en kräkning på väg in. Vi kom in och de vägde, tog temp och blodtryck. Sedan kollade läkaren upp honom och vi pratade lite...
Jag blev lugnade att det med all sannolikhet INTE var leukemi i alla fall *viktigast* men däremot misstänker hon gluten *surprise-not* vi har väl själva tänkt i de banorna eftersom Tottes storebror har gluten... Så imorgon bitti ska jag ringa dagis och ställa in morgondagen, emla Totte och så köra in för provtagning. De kommer då för säkerhets skull - mest för att lugna mig skulle jag tro - ta och kolla prover för leukemi också.

28 Mars:
Vi somnade inte förrän vid 3 inatt... Totte kräktes en gång inatt men det var allt så vi har sovit gott allihop...
Totte fortsätter att vägra äta, ½ äpple-merstetra och 2 bett på en macka är vad han har fått i sig idag... Nu ska jag snart sätta emla på Totte och så åka in till barnakuten igen, vi ska hämta kompisen Jocke som får vara lekfarbror åt Ian... men han är ju Ians bästa kompis så jag tror inte det blir några problem
Vi var ju uppe på sjukhuset för att lämna blodprov med Totte, första provtagningen gick åt skogen, inte en molekyl blod de hittade utan fick emla om på händerna så vi fick vänta en timma för att det skulle verka..
De hittade blod i ena handen och de fick allt blod de skulle ha och sedan skulle han lämna urinprov så de klistrade fast en påse på honom och så på med blöjan och sedan skulle vi försöka få i honom vätska, han som knappt druckit något på flera dygn... Men det gick till slut...

29 Mars:
(Sent på kvällen) Nu har jag och Ian kommit hem för att få sova gott inatt... Totte ligger inlagd med infart i handen (så han kan få dropp om det behövs)... Han har kräkts 5 gånger på 3 timmar idag (10-13) men sedan dess har han ätit en isglass, ½ macka och druckit 6 dl vätska, så det var en relativt pigg 2-åring som jag lämnade i pappas vård för en timme sedan.
Än så länge så vet vi att han har rota-virus i magen, men om det är det som har orsakat kräkningarna vet vi inte eftersom det tydligen orsakar diaréer. Ska tillbaka imorgon och kan rapportera vidare imorgon kväll först.
Vi ligger inlagda på infektionsavdelning så det är luftsluss ut i korridoren och vi får under inga omständigheter lämna rummet, vill man ha kaffe ur kaffeautomaten så får man ringa på klockan så kommer sköterskan och fixar det åt en, värsta hotellet liksom... fast astråkigt! Vilken jeffla tur att det finns tv på rummet

30 Mars:
Jag och Ian åkte in till sjukhuset så vi var där vid 9-tiden, och vi fick veta att vi kunde åka hem. Nu har vi kommit hem och jag har återfått min trotsiga, egoistiska och söta lilla 2-åring igen!! Han ska förhoppningsvis inte behöva åka in igen och nu väntar vi på svaren om allergier, ämnesomnsättning och gluten.

Några dagar senare blir jag och Ian sjuka i samma virus. Mest diarré på Ian och kräkningar på mig. 2 år senare blir Alfred magsjuk när han är runt 9 mån, han blir precis likadan som vi andra var vi Rotavirus och det var bara han som blev sjuk i hela familjen. Vi fick aldrig konstaterant att det var Rota men jag skulle bli mycket förvånad om det inte var det. Det var likadant, följde alla symtom som finns på nätet och bara 1 av 5 blir sjuk, den ende som inte har haft Rota….

Uppdatering: Problemen återstod med konstiga kräkningar och vi gjorde en utredning för laktosintolerans - fast testerna visat att han inte var det - efter 2 veckor på laktosfritt blev ungen en helt annan människa! Det trötta, glåmiga och gnälliga försvann och han började springa! Stod vi stilla sprang han i cirklar runt oss. Han började prata och utvecklas snabbt. Under vår laktosfria period uppdagades det att även Teskedsmamman var laktosintolerant

Inga kommentarer: