3/02/2010

Lek & Sång

har du tips på enkla lekar, bra och annorlunda "leksaker" till bebisar osv? Hör av dig!

¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨

Hemmagjord skallra

Den leksak som killarna har uppskattat mest och som har varit enormt rolig, är en hemmagjort skallra.
Jag tog en 50 cl PET-flaska och hällde i ca 2 msk okokta makaroner. Sedan tog jag starkt lim - i mitt fall limpistolen - och klistrade fast locket och *tada* så var skallran klar!
Man kan fylla den med vad som helst som skramlar, behöver inte nödvändigtvis vara makaroner, det var det första jag såg när jag öppnade skafferiet.

¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨

Leklera - Play-Doh

5 dl varmt vatten
5 dl vetemjöl
2 dl salt
2 tsk olja
2 tsk alun eller citronsyra (Alun finns att köpa på apotek, kan uteslutas om leran skall förbrukas direkt)

Blanda mjöl och salt, alun/citronsyra. Häll i vatten och blanda samtidigt och även oljan. Har diskhanskar på mig så man inte bränner sig, lättare att knåda ihop än med slev.

¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨

Bebisvänligt prassligt papper

Bebisar gillar att leka med papper som prasslar, vanligt papper kan orsaka skärsår. Tar man istället bakplåtspapper så skär sig inte barnen, de får inte i sig några uppblötta pappersbitar och de älskar det prassliga!!

¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨

Bom Bom
Bom, bom, bom, bom låter stora trumman
Tick tack, tick tack klockan slår
Dripp dropp, dripp dropp, regnet faller sakta
Dunk, dunk, dunk, dunk hjärtat slår

Var bor du lilla råtta
Var bor du lilla råtta? I en hattVad gör du klockan åtta? Jagar katt
Hur många ungar har du? 72
Hur mår din gamle far då? Si och så
Vad gör din fru Lovisa? Steker glass
Vad vill du ha att spisa? Korv och Jazz
Vad har du i din ficka? Fyra hål
Vad vill du ha att dricka? Smultronbål

Dinkeli Dunkeli Doja

Dinkeli dunkeli doja, heter en grön papegoja
Dinkeli dunk, heter en munk som bor i en pepparkaks koja

Imse Vimse Spindel

Imse Vimse spindel klättra upp för trå'n
Ner faller regnet spolar spindeln bort
Upp stiger solen torkar bort allt regn
Imse Vimse spindel klättrar upp igen

Ylle
Jag är ett litet ylle, bok chicka bom chicka bom bom bomMed världens minsta nylle, bom chicka bom chicka bom bom bom
Jag bor uti en yllegrop och ropar glada yllerop YLLE, YLLE, YLLE på er allihop

John Blund
Titta, kom och titta
kom sätt er här omkring
Det dröjer säkert ännu en stund
innan sömnen kommer med John Blund
han vill visa oss någonting

Sedan, genast sedan
när sagan tagit slut
Då lovar vi att sova så sött
efter dagen är man ganska trött
men först tar John Blund med oss ut

Läggdags, det är läggdags
för klockan slagit sju
Vi träffas säkert åter en dag
då vi roar oss igen ett slag
Sov så gott godnatt med er nu

BETARVISAN
Ingen tycker om mig, ingen vill ha mig,
därför att jag äter mask.
Stora och slemmiga, härliga och klibbiga,
ligger de i min ask.

Biter av dem huv'et, suger ur dem musten,
kastar se'n skalet bort.
Ingen tycker om mig, ingen vill ha mig.
Oj, vad mask är gott!

¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨°º© ©º°¨¨

Nalle Puh, citat och texter

Snön vräker ner (tiddelipom)
Alltmer ju mer (tiddelipom)
Alltmer ju mer (tiddelipom)
Det snöar
Och nästa vår (tiddelipom)
Om bra det går (tiddelipom)
I mina tår (tiddelipom)
Det töar…


- För den som inte är bildad är ett A bara tre pinnar.

- En smula hänsyn och omtanke betyder så mycket

- Om möjligt, försök komma på ett sätt att ta dig ner för trappan utan att duns-duns-dunsa med huvudet före.

- När man ger sig iväg på Expotition, är det viktigt att man har med sig proviant, eller åtminstone något att äta…

- Olyckshändelser är konstiga saker. Man råkar inte ut för dem förrän man råkar in i dem. - När du bär med dig en burk honung som du tänker ge bort på någons födelsedag, stanna inte på vägen och ät upp den.


Piddeli-piddeli-piddeli-pej
Lappar på lappar och söm finns det ej
Frågar du gåtor så svarar jag dig
Piddeli-piddeli-piddeli-pej

Piddeli-piddeli-piddeli-pej
En fisk kan ej vissla och jag kan det ej
Frågar du gåtor så svarar jag dig
Piddeli-piddeli-piddeli-pej

Piddeli-piddeli-piddeli-pej
Blå är den ena, den andra sa nej
Frågar du gåtor så svarar jag dig
Piddeli-piddeli-piddeli-pej

Inga kommentarer: