3/02/2010

Från Mat till Mjölk

Frågan:
Jag har letat som en tok efter hur lång tid det tar från manäter något tills det kommer ut i mjölken.
Jag hittade att det tar 30-90 min för alkohol, men om jag t ex råkar få i mig choklad - som ger sonen väldig knip - hur länge är jag "säker" innan jag kanske får börja ge honom mjölk från förrådet i frysen för att undvika knip.
Nästa fråga är då; hur länge finns det då choklad i mjölken?? När kan jag börja amma honom igen?? Skall mjölken pumpas ur för att få bort chokladen eller är det samma som för alkohol att mjölken blir "ren" efter ett tag??

Svaret:

Det beror på vad du äter och vad du ätit innan......
När det gäller choklad är man tämligen överens om att "lagom" mängd choklad inte ger större problem.
Har du sett att din son får problem kan det bero på theobromine som finns i choklad och som liknar koffein, och som kan ha liknande effekt på mor o barn. Koffein kan accumuleras hos barnet, om mammam dricker/äter choklad flera ggr i rad...Det finns dock betydligt mindre theobromine i choklad än det finns koffein i kaffe. Man kan kanske jämföra med sötsaker... om du äter ngt sött på fastande mage stiger ditt blodsocker snabbt. Äter du ngt sött efter att ha ätit en sallad på vitkål, rårivna morötter, tomater, ruccola eller liknande, så stiger ditt blodsocker inte alls på samma sätt!
En diabetiker kan många ggr äta en kaka/efterrätt efter en råkosttallrik utan att få för högt blodsocker! Det tar olika tid för maginnehållet att komma ut i kroppen.
Det är svårt att hitta ngt om tider i litteraturen, utom för droger som alkohol, nikotin, och narkotika.
Ska du vara på säkra sidan tror jag du ska räkna med 24 timmar - men det kan var klart överdrivet!!!!!!! SVÅRT att få fram tid, som sagt.
Är du säker på att det är chokladen? DOSEN är ofta väsentlig! Du behöver inte pumpa o slänga - mjölken blir ren! Ledsen att inte kunna ge dig bättre besked.

Slutledning:

Så tydligen kan vi inte få fram bättre svar än så här, dock lärde jag mig följande när jag pluggade medicin (förvisso veterinärmedicin, men ändå) att maginnehållet tar ca 1½ timma på sig att ta sig igenom magsäcken och ut i tarmen, då börjar det tas upp i kroppen och kan överföras till mjölken.
Har man dock inte ätit speciellt mycket innan så går det ut fortare i tarmen och kan börja upptas i kroppen mycket snabbare. Sedan hittade jag siffror på att på 2 timmar så har 75% av mjölken ersatts efter amning. Så vi kan dra slutsatsen att så fort ämnet hamnar i kroppen så hamnar det säkerligen VÄLDIGT snart i mjölken. Så redan inom 30-45 min efter konsumtion så kan det nog finnas i mjölken om man har "otur" och alla kriterier stämmer.
Den STORA frågan borde då vara hur längen finns det sedan kvar i mjölken? Där kan jag tyvärr inte göra någon närmare skattning men oftast tar konsumerat ämne 12-24 timmar på sig igenom kroppen, dock sker inte så mycket ämnesupptagning i tjocktarmen utan det är mest vatten som tas upp i tjocktarmen så 24 timmar känns faktiskt ganska överdrivet, 12-18 timmar ligger nog närmare verkligheten.

Inga kommentarer: