3/02/2010

Torsk

Spädbarn kan få en svampinfektion, så kallad torsk, i munnen. Torsk ser ut som en vit beläggning på tungan och slemhinnan i munnen på insidan av kinderna och läpparna.
Man kan försöka få bort beläggningen genom att flera gånger om dagen pensla med tops som man har doppat i vichyvatten - det måste vara Vichyvatten eftersom annat "bubbelvatten" inte innehåller bikarbonat. Om inte det hjälper kan man kontakta BVC.
Ibland kan mammas bröst bli smittade. Bröstvårtan och vårtgården kan då bli röd, irriterad och öm. Man kan pröva att pensla även brösten med vichyvatten. Prata med BVC eller MVC om det inte hjälper.

"jag har ett tips ang svamp på brösten. När man penslat på vad man nu använder (vichyvatten, bikarbonat, mycostatin) så tar man en bit gladpack (plastfolie) och sätter över vårtan så att det hålls blött ett tag. Då kan man ha bh och kläderna på direkt och det får "gona in sig". Ca fem-tio minuter fick jag höra (av bm). Jag fick inte bort min svamp innan jag tog till detta knep. Man kan även göra så med sin egen bröstmjölk om brösten är torra/nariga. Det funkar bra!"


Olika behandlingar:

* Ta 1 dl vatten ur kranen, häll i en nypa bikarbonat. Låt stå 15 minuter och rör då och då. Gör nytt varje gång du ska pensla.
* Pensla området med vichyvatten.
* Ta saften som blir i lingonsylt och pensla området med.

1 kommentar:

Linda sa...

Alla mineralvatten innehåller natriumbikarbonat.