3/02/2010

Barn i bil

Jag har även skrivit om ämnet på Blogspot


Vad betyder T och E-märkning?

E-godkännandet är europeiskt och styrs av ECE-reglemente 44. E:et står alltså för Europa och ECE står för Economic Commission for Europe.

För närvarande testas skyddsanordningarna enligt den senaste revision 4 (ECE R 44/04), men även produkter testade enligt revision 3 (ECE R 44/03) finns på marknaden. Provningen utförs i något av de ca 15 länder som antagit ECE R 44-reglementet. Godkännandet blir därmed automatiskt gällande i alla länder som accepterat reglementet.

Provningen för godkännande enligt ECE-reglemente 44/04 utgår ifrån olika viktgrupper. Mer praktiskt är att associera en ålder till gruppen, vilket brukar göras enligt följande:

* Grupp 0, 0–10 kg eller ca 0–1 år
* Grupp 0+, 0–13 kg eller ca 0–1½ år
* Grupp 1, 9–18 kg eller ca 1–3 år
* Grupp 2, 15–25 kg eller ca 3–6 år
* Grupp 3, 22–36 kg eller ca 6–10 år

I Sverige utfärdar Vägverket E-godkännandet efter provning hos VTI.

T-godkännandet är ett svenskt godkännande, efter nationella svenska regler. T:et kommer från gamla Trafiksäkerhetsverkets märkning.

T-godkännandet är inte bundet till någon särskild viktklass. Skyddsanordningen godkänns för den storlek/vikt på barn som tillverkaren utfört provning för. Barnet ska dock kunna sitta själv utan stöd. I princip omfattar T-godkännandet skydd lämpliga för barn från ½–1 år upp till 3–5 års ålder. Delvis sammanfaller detta intervall med E-godkännandets grupp 1 och 2.

Det formella T-godkännandet utfärdas av Vägverket efter provning hos VTI.

T-godkännandet ställer lite andra krav på bilbarnstolarna än E-godkännandet. T-proven inkluderar mätningar i provdockornas huvud. Vid ett E-prov mäter man endast i provdockans bröstkorg, men i gengäld kontrollerar man påkörning bakifrån och barnstolen vänds även upp och ned. Krav på brandhärdighet finns i både E- och T-proven. Vid E-provning krävs dessutom intyg om att materialen inte är giftiga.

De stolar som uppfyller T-kraven brukar även uppfylla ECE 44-kraven. Det finns givetvis många bra E-godkända stolar, men med en T-godkänd stol har man även vetskap om stolens förmåga att skydda huvudet. Hittills har endast bakåtvända stolar klarat av T-proven.

Det finns dessutom E- respektive T-godkända produkter som egentligen skulle kunna få båda typerna av godkännanden, men där tillverkaren av olika anledningar, främst ekonomiska, valt att bara utföra det ena testet.

Källa: NTF.se




Babybädd och skyddsnät för barnvagnsinsatser

Dessa lösningar ger dåligt skydd mot de krafter som uppstår i en krock, och kan därför inte rekommenderas. Om du ändå använder detta skydd, ska barnets huvud ligga mot bilens mitt.

Källa: NTF:s informationsblad ”barnen i trafiken” Version 3, 2005


Babyskydd från 0 till 6-9 mån

Babyskyddet är utformat för att det nyfödda barnet skall kunna färdas bekvämt men ändå säkert. Dock är det en kompromiss med säkerheten eftersom det lutar bakåt, jämfört med en bilbarnstol. Ju större lutning, desto mindre skydd har huvudet i en krock.
Viktangivelserna på skyddet är endast en maxgräns. När barnet kan sitta finns det ingen anledning att fortsätta med babyskyddet utan då är det dags för en bilbarnstol.

Källa: NTF:s informationsblad ”barnen i trafiken” Version 3, 2005


Bakåtvänt till minst 4 år

Dagens bilar är utformade så att kupén inte ska deformeras där människorna sitter, men ju färre deformationszoner på bilen, desto större kraft förs över på människan. De säkerhetssystem som finns idag, bilbälte, bältesförsträckare, krockkuddar och så vidare, ska kompensera för detta men är dimensionerade för att skydda vuxna. Barn behöver eget skydd i bilen.
Huvudet på ett litet barn är oerhört tungt i förhållande till resten av kroppen, och nacken är svag, jämfört med en vuxen. Detta gör att ett barn drabbas värre av en whiplashskada än en vuxen – risken är stor att barnet inte överlever.

Om man åker bakåtvänt fördelar man däremot kraften i krocken över hela kroppen och nacken skonas. Svensk expertis är eniga om att man därför ska vänta så länge som möjligt med att vända barnet framåt. Idag finns det bilbarnskydd som tillåter att barnet åker bakåtvänt till 4-5 års ålder (men egentligen borde man åka bakåtvänt hela livet). Jämfört med att sitta obältad, minskas skadorna i en bakåtvänd bilbarnstol med 90-95%, motsvarande för ett framåtvänt skydd är 50-60%.
Rekommendationen att åka bakåtvänt till 4-5 års ålder är vi ensamma om i Sverige, Norge och Finland. I många andra länder vänder man barnen framåt redan vid 1 års ålder.
Barn i Sverige är de som klarar sig bäst i världen i bilolyckor!

Det finns bilbarnstolar som räcker upp till 18 och 25 kg. Eftersom barnt ska kunna färdas bakåtvänt så länge som möjligt är det lämpligt med en stol som räcker upp till 25 kg. Det blir trångt på slutet då barnet sitter med böjda ben, men det är inte farligt att ha böjda ben vid en krock. Man ska också tänka på att barn är väldigt viga och har inte lika ont av att sitta ihopkrupna som vuxna kan ha.

När halva huvudet går över kanten är stolen urvuxen, men det är lämpligt att börja se sig om efter ett nytt skydd redan när hjässan börjar sticka upp ur stolen. Det finns bilbarnstolar som är från 0 kg, dessa skydd kan vinklas för att det nyfödda barnet ska kunna sitta bekvämt. Ett problem som kan dyka upp är att skyddet är extra högt och därmed skymmer sikten för föraren.

Källa: NTF:s informationsblad ”barnen i trafiken” Version 3, 2005

-----------------------------------------------------------------------------------------

Barn ska färdas bakåtvänt i bilbarnstol (stolen efter babyskyddet) så länge det går, gärna till 5-års åldern. När barnet har vuxit ur sin bakåtvända bilbarnstol (stolen efter babyskyddet) rekommenderar NTF att man övergår till en bältesstol. Denna ger stöd och skydd för barnets huvud.
Den bakåtvända bilbarnstolen (stolen efter babyskyddet) är urvuxen när barnets huvud når över bilbarnstolens ryggstöd. Om man sedan ska välja en bältesstol eller en bälteskudde beror i första hand på var bilens bälte hamnar på barnet. Bältet ska ligga i vecket mellan halsen och axeln och löpa snett över bröstbenet på barnet. Hamnar bältet för högt upp är det bättre att välja en bältesstol som har bältesjusterare vid sidan om ryggstödet. En bältesstol ger också lite extra skydd för barnets huvud.

Källa: www.ntf.se



Framåtvänd – bältesstol och bälteskudde

När barnet sitter framåtvänt är det viktigt att skydda magen. En vuxen person har höftben med benkammar som hindrar bältet från att glida upp i magen vid en krock. Innan puberteten har vi inte sedda benkammar och därför bör barnet ha ett extra skydd till 10-12 års ålder. Bältesstolen och kudden lyfter upp barnet så att midjebältet trycks ner mot låren och ornen på skyddet fungerar som extra höftben. Denna typ av skydd har en skyddseffekt på ca 60%. Enbart bilbältet ger endast ca 25% skydd om man är under 10 år.

Bältesstolen rekommenderas eftersom ryggstödet håller upp ett sovande barn och leder det diagonaa bältet rätt. Det ska sitta nära halsen för att fånga upp överkroppen. Sätt på en mudd om barnet tycker att det är obehagligt. Utan styrning på bältet finns risken att barnet lägger bältet under armen, vilket kan ge svåra inre skador vid en krock. Ta av ryggen eller skaffa en bälteskudde när huvudet är halvvägs över kanten. Använd då bilens eget nackstöd.

Bältet ska sitta nära kroppen – det gäller både vuxna och barn. Knäpp upp vinterjackan och se till att bältena inte är vridna. När bältet är vridet fördelas kraften över en mindre yta och då skär bältet in mer i kroppen.

Kombistolen är en bilbarnstol som används bakåtvänd till 4-5 år och därefter framåtvänd till ca 7 år. Framåtvänt sitter kombistolen fast enbart med bilens bälte med barnet emellan (de inre bältena plockas bort för att skona nacken), då får barnet hela stolens tyngd på ryggen vid en krock och den tunga stolen vill dessutom tippa framåt. När man har två skydd i ett på detta sätt blir det alltså en kompromiss med säkerheten. Bakåtvänt fungerar en kombistol lika bra som en vanlig bilbarnstol, men framåtvänt rekommenderar NTF istället en bältesstol eller bälteskudde som leder bilbältet rätt på ett bra sätt och lyfter upp barnet till rätt höjd.

Källa: NTF:s informationsblad ”barnen i trafiken” Version 3, 2005


Livslängd på bilbarnstol

Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?


Svar:

Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.
För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.
När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.
Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.

Källa: www.ntf.se



Placering i bilen


Om bilen har passagerarkrockkudde ska man inte placera några bilbarnskydd i framsätet, varken framåt- eller bakåtvända. För att sitta vid en krockkudde ska barnet dessutom vara minst 140 cm långt. Mindre barn riskerar att få krockkudden i pannan, eller uppe på hjässan – eftersom de böjs framåt mer än en vuxen, vilket kan skada nacken.

Om bilen inte har en krockkudde, är det något säkrare med ett bakåtvänt skydd i framsätet eftersom instrumentbrädan hindrar stolen från att rotera. Vid placering i baksätet kan man på vissa modeller köpa till ett stödben som minskar risken för rotation. Det är också mer plats där fram. Dock måste man se på hela situationen – när är jag en bra bilförare? När jag har barnet jämte mig, eller därbak? Om man tvingas sätta det lilla barnet i baksätet kan man sätta upp en spegel som gör att man kan se barnet i backspegeln.

Information vi fick på NTF:s besök på föräldragruppen:
Ett säte är inte heller anpassat för att ta upp den kraft som blir på stolen vid en krock, det är instrumentbrädan! Ska man ha bilbarnstol i baksätet skall stödben anskaffas eller stolen sättas bakom föraren för största säkerhet.

Källa: NTF:s informationsblad ”barnen i trafiken” Version 3, 2005



Urkoppling av krockkuddar

En passagerarkrockkudde minskar skadorna med ca 10% på en vuxen, men kan döda ett barn. I vissa bilar kan man koppla ur passagerarkrockkudden, men det ska göras på en auktoriserad verkstad. Se till att du får en skriftlig garanti på att kudden inte kan lösa ut. Nyckelurkoppling där föraren själv kan stänga av och på kudden rekommenderas inte av NTF, eftersom risken är stor att det blir fel. Om du har nyckelurkoppling, stäng av krockkudden, tejpa över nyckelhålet och låt den vara avstängd tills barnen är stora nog att sitta vid den (140 cm) så att du minskar risken för misstag.

Källa: NTF:s informationsblad ”barnen i trafiken” Version 3, 2005


-----------------------------------------------------------------------------------------

Aldrig bakåtvänt på plats med krockkudde!
Krockkudden måste stängas av eller monteras ur innan du placerar ett bakåtvänt skydd i framsätet. Ta för vana att alltid kontrollera att krockkudden är avstängd. Ifall du inte är säker på att krockkudden är avstängd eller urkopplad, vänd dig till din märkesverkstaden.
Sidokrockkudde utgör ingen fara för barn i bakåtvänd bilbarnstol.

Källa: www.ntf.se



Åksjuka

Vissa barn blir lätt åksjuka runt 2 års ålder. Detta beror på att bland annat balansen utvecklas just då och då kan föräldrarna lockas att vända barnet framåt. Istället för att sänka säkerheten bör man fortsätta att låta barnet sitta bakåtvänt och istället försöka köra mjukt och stanna ofta för att hämta frisk luft. Barnet brukar bli mindre känsligt igen efter ett par månader.

Källa: NTF:s informationsblad ”barnen i trafiken” Version 3, 2005

-----------------------------------------------------------------------------------------

Prata även med BVC, Postafén kan användas från 1 års ålder efter man har haft kontakt med läkare/distriktssköterska/sjukvårdsupplysningen.

Källa: www.fass.se



Ålder i framsätet?

Finns det någon lag som anger minimiålder för att sitta framåtvänd på passagerarplatsen fram?

Svar:
Nej, det finns ingen lag som säger att man måste ha uppnått en viss ålder för att få sitta i framsätet.
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte. Barn under 7 år ska dessutom använda en särskild skyddsanordning – babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.
Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde upp till 10-12 års ålder.
Föraren ska se till att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.

Många bilar är utrustade med krockkudde på passagerarsidan fram. NTF rekommenderar att barn som är kortare än 140 cm inte ska sitta på samma plats som en krockkudde, om denna inte kopplats ur av en auktoriserad verkstad. Detta för att det finns risk för att personer under 140 cm skadas av krockkudden om den löser ut.

I bilar utan passagerarkrockkudde finns det dock flera positiva effekter med att placera barnet där. Dels är det större utrymme än i baksätet vilket leder till att barnet kan åka bakåtvänt längre. Dels kan man som förälder ha bättre uppsikt över sitt barn och på ett enkelt sätt få ögonkontakt - en viktig social aspekt.



Så här lyder policyn i sin helhet:

  • Små barn åker säkrast i bakåtvända bilbarnstolar.Vår rekommendation är att barn ska sitta bakåtvänt till cirka fyra års ålder eller så länge det är möjligt.
  • Placeringen av bilbarnstol i främre eller bakre passagerarsätet är likvärdig ur krocksäkerhetssynpunkt. Däremot medger framsätet oftast större benutrymme, vilket gör att barn kan åka bakåtvänt högre upp i åldern. Därför ska vi så långt som möjligt tillgodose föräldrarnas krav på tillgänglighet till såväl främre som bakre passagerarsätena.
  • Vi har ett ansvar att informera om faran med att placera barn i babyskydd, bakåtvänd bilbarnstol, framåtvänd bältesstol eller bälteskudde på en plats utrustad med en icke avstängd passagerarkrockkudde.
  • Vi har en aktiv roll för att all hantering med avstängning av krockkudden ska ske på ett så säkert sätt att riskerna för felanvändning av systemet minimeras. Övrig information om krockkudde: Barn som är kortare än 140 cm ska inte sitta på en plats utrustad med en icke avstängd passagerarkrockkudde. Sidokrockkudde utgör ingen fara för barn i bakåtvänd bilbarnstol. De flesta framåtvända bilbarnstolar hjälper till att hålla barnet i upprätt åkställning vilket gör att krockkuddar kan ge avsedd skyddseffekt.


Källa: www.ntf.se



Inga kommentarer: