3/02/2010

Nidblödning, vad är det?


Ca 7-10 dagar efter ägglossningen fäster ägget i livmoderslemhinnan och i sällsynta fall kan en sk nidblödning uppstå. Den uppstår när ägget sätter sig fast i livmoderslemhinnan. Bara för man har en blödning behöver det inte sluta i en graviditet, man kan få "missfall" innan det ens hinner visa sig på ett graviditetstest. Vanligast är dock att man får ett positivt graviditetstest efter en nidblödning.


Hur ser då denna blödning ut?
Min erfarenhet när jag blev gravid med Ian är en rosa flytning som håller på i ca 1 timmas tid, jag kände inget utan jag upptäckte detta när jag råkade gå på toa för att kissa. Jag visste direkt vad det kunde vara och räknade efter, 10 dagar hade gått sedan stormen Gudrun och jag hade ägglossning... Sedan kom 3 nervösa dagar innan jag testade positivt.
---
Min nidblödning varade ca två dagar men då var det sparsamt och inte direkt rött blod - brunt och grumligt.
---
Jag fick en liten brunaktig blödning, det var inte alls mycket.
---
Min nidationsblödning under första graviditeten var ganska stor och höll på under en dag. Andra graviditeten kom det bara ett par droppar och sen inget mer.
---
Mina har varit 1-2 dygn. Men dom har inte varit så kraftiga rosa flytningar. Knappt på trosskyds stadiet.
---
Det va som en rosaaktig flytning och bara 1 dag.

82 kommentarer:

Anonym sa...

jag är 15 år- Jag fick en konstig blödning idag, vet inte vad det var, men jag tyckte inte att det liknade mens ett dugg. Jag är inte gravid eller liknande men jag är så osäker på vad det är

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Beroende på var du befinner dig i cykel så kan det vara olika saker.
Har du ca 2 veckor kvar till mens så kan det vara en ägglossningsblödning, den kan uppträda en gång och aldrig mer, då och då eller så har man kanske alltid det.
Det kan även vara en helt vanlig mellanblödning... Mellanblödningar är inte helt ovanligt i tonåren.

Är du orolig och har haft oskyddat sex i dagarna så kan du kolla med ett graviditetstest om ca 15-16 dagar...

Anonym sa...

Jag hade 2-3 dagar måttlig mens, som liksom aldrig "kom igång", och kändes annorlunda, lite "oljigare" när jag torkade mig efter toalettbesök. Blodet var dock färskt, kanske aningens åt det rosa hållet.

Anonym sa...

Jag hade nidblödning flera gånger under min första graviditet. Varje gång efter orgasm faktiskt, rosa flytningar va det. Nu är det som så att jag hade en sådan för ca 5 dagar sedan, varade i 2 dagar och pendlande från rosa till lite rödblodig och sen till rosa igen. Men det var bara litegrann, min mens brukar jag ha i en vecka ca och blöder ganska så mycket med extremt ont i rygg och mage. Har dock haft lite mensvärk tillochfrån i 6 dagar men inte alls så farligt som den brukar. Kan det vara graviditet eller hur ska jag tolka det? Är det för tidigt att göra ett gravtest?

sandraow sa...

jag har fått typ mens, förutom att den inte ser ut som mensen brukar och har bara hållt sig ca 1och en halv dag, den så kallade mensen är inte lika röd som den brukar vara utan ganska rosaröd fast det är vinröda klumpar i den, detta har aldrig hänt förut, kan de vara nidblödning eller är det tecken på missfall? eller vad är det? väldigt orolig.

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej Sandraow!
Det beror helt på var i cykeln du befinner dig. Är du ca 4-7 dagar innan mens så kan det absolut vara en nidblödning.

Det kan lika gärna vara en ägglossningsblödning, mellanblödning ja, det är skitsvårt att säga, men tiden i cykeln spelar roll.

Lycka till!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Anonym 17 mars 2012 04:16

Njae, det är inte nidblödning. Nidblödning är när ägget fäster i livmodern. Det du har haft är sköra slemhinnor, det där är vanligt att slemhinnorna blöder lite efter orgasm/sex. Ibland kan man få en rosafärgad flytning efter ansträngning också.

Det är svårt att svara på eftersom jag inte vet var i cykeln du är. Hur många dagar sedan sista mens? När ska du ha mens igen? Fast i och för sig så är enda sättet att veta att faktiskt göra ett test.

Många blöder i graviditeten runt den tid de skulle haft mens. Alla mina blödningar i graviditeterna har inträffat under "mensvecka"....

Anonym sa...

Okej, då misstolkade jag va en nidblödning var för något. Men då när jag fick dom rosa flytningarna i början av förra veckan så hade jag inte haft vare sig sex eller orgasm på en vecka. Jag har fortfarande "mensvärk" vilket jag haft i 10 dagar utan mensen och jag känner det en bit upp och på höger och vänster sida, inget i mitten av buken. Idag fick jag mörkröda/bruna flytningar som försvann på någon timme. Mensen är rätt sen, jag har inte exakt koll vilket datum men jag vet det var för ca 5-6 veckor sen.

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Har du graviditetstestat?

Om inte så är det hög tid att göra ett test. Alla symtom tyder på en graviditet. Om du INTE är gravid så skulle nog jag prata med en gynekolog.

Anonym sa...

Hej. Jag googlade nidblödning och hittade denna blogg. Först vill jag bara säga att det finns mycket bra information här. Sen har jag en fråga. Jag använde pergotime sept, okt, nov förra året då vi försökt bli gravida fast inte lyckats. Vi hade ett MF för 1år och 3 månader sen. Och min cykel blev jätteskum, 40-50 dagar. Med pergo fick jag en cykel på 30 dagar som hållt i sig tills nu typ. Jag har inte haft mens sen slutet av februari, jag testade med ett digitalt gravtest för ca 1,5-2 veckor sen, ett sånt digitalt som visar + eller - där var det ett stort fett -. Förra veckan hade jag som "blödningar" i två dagar. fast det var mer som en liten brunaktig fläck med en liten geleliknande klump i.. Inte större än 5mm. Det kom bara en gång/dag i två dagar. Vad kan detta ha varit? Jag har fortfarande inte fått nån mens.

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Det där med blödningar är så enormt svårt, det kan vara nästan vad som helst...

Ägglossningsblödning, alltså en liten blödning som uppträder när du har ägglossning.
Nidblödning
Eller vilken jäkla hormoniellt betingad mellanblödning som helst.

Om du inte har fått mens när du har passerat 2 veckor från när du blödde så kan du kanske testa igen? Bara för att man har en äkta nidblödning så behöver man ju inte bli gravid men chanserna är ju större.

Jag hoppas och håller tummarna för dig att det var en positiv blödning!

mvh
/Magdalena

Anonym sa...

Hejsan!
Jag har råkat ut för något jag aldrig varit med om innan. Jag är 27 år, hormonkänslig och använder därför pessar istället för andra preventinmedel. Men litar inte helt hundra på det så jag undviker sex när jag vet att äl är på gång. Min mens är hyfsat regelbunden (25-28 dagar). Nu till problemet. Min senaste mens var 7 augusti. Och nu har jag fått svagt rosa flytningar (gammelrosa i färgen) i fyra dagar. Hur vet jag vad som är nidblödning och vad som är ägglossningsblödning? Börjar känna av en oro men tror det är för tidigt att gravtesta. Men som sagt, hur vet jag vad som är vad?
Och tack för en bra blogg!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Att hålla ordning på vad som är vad är ganska enkelt. Nidblödning inträffar tidigast veckan innan mens, ägglossningsblödning är minst en vecka tidigare.

Om jag går på vad som är normalt, mens 5 dagar, cykel 28 dagar och luthealfas 14 dagar.
Mens mellan 7-11/8
Ägglossning ca 21/8
Mens igen ca 4/9
En ev nidblödning uppträder från ca 28/8.

Du kan göra ett gravtest om det känns bättre, men i så fall får du vänta 10 dagar för att få ett rättvisande svar. Du är mitt uppe i ägglossningen och det är mest troligtvis därför du har flytningar.

Kroppen är ingen konstant, man kan gå flera år innan man får en ägglossningsblödning. Man kan gå ett helt fertilt liv och bara ha det en gång...

Anonym sa...

hej, Jag är en tjej på 20 år. Jaganvänder inga p pilelr eller något liknande,eftersom jagoch minpojkvän har skyddat sex. Sista dagen avminmens var den 6 november. Jag hade oskyddat sex medmin pojkvän den 11 november. Dvs ca 6 dagar efter. Dagen efter avr jag på Ungdomsmottagningen och togdagenefterpiller eftersom jag är medveten om attjag fick sperma i mig. Men dessa två dagarnahar jaghaft en sparsam blödning som inte var rött utan brun-röd blod och grumlig. IDag fick jag min mens, ca 15 dagar för tidigt!!!!


VAD ÄR DET FÖR NÅGOT? jag har panik i hjärtat, bokstavligen.
Mycket tacksam för snabb svar

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Jag får inte ihop det här, du har inga ppiller eller liknande men har ändå skyddad sex? Oskyddad sex menar du väl?

Sista dagen på din mens är ointressant eftersom det är från den första man räknar, det är svårt att säga någonting eftersom jag inte vet hur många dagar din mens är. Ge mig datumet för mensens första dag så blir det enklare att svara.

Däremot så kan det väl bli sådana biverkningar av dagen efter- piller? Fråga på ungdomsmottagningen om detta, eftersom du har ett dagen efter-piller inblandat kan jag inte svara, jag vet ingenting om det.

Skaffa skydd för tusan om du inte vill ha barn nu!

Anonym sa...

Hejsan!
Jag hade mens mellan 14-17 december, jag brukar ha mens i ca 4 dagar och har mens var fjärde vecka då jag gått på pplåster. plåstrena slutade jag med den 14 december då jag fick mens i ett gemensamt beslut med min pojkvän. Vi har haft mycket oskyddat samlag underdenna perioden. vet dock inte ifall man kan bli gravid så snabbt efter man slutat med pplåster, men nu till min fråga. Enligt min cykel ska jag ha mens på fredag 11 januari, idag 9 januari fick jag en blödning som varade under dagen bara och sedan slutade, kan det vara en nidblödning? Jag har gjort gravtest innan detta men det visade inget.
Mvh C

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Att göra gravtest innan beräknad mens är nästan meningslöst.
Dock borde du nu veta om du är gravid eller inte men ja, det kan ha varit en nidblödning.

Hur kroppen reagerar på pplåster vet jag inte men det finns ju de som blir gravida direkt efter ppiller och medan de äter ppiller så varför inte?

Lycka till!

Anonym sa...

Hej!
Kan detta vara en nidblödning? Dag 9 efter ägglossningen fick jag under 2 timmar ljusrosa flytning samt ont i ryggen som innan mens. Gick och kollade och en brun/röd flytning sen inget mer... Känner mig tröttare än vanligt men det kan ju bero på annat. Väntar mensen på fredag så får se om det äntligen lyckats! Man har börjat tappa hoppet! Men jag har aldrig haft så här förut så jag misstänker en nidblödning.. Ovisshet.. Tack för en super bra sida!!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Det verkar ju som en nidblödning. Det är så jag har uppfattat det och själv haft... SÅ jag hoppas verkligen det var det! Lycka till på fredag!!

Anonym sa...

Godmorgon!
Tänkte bara säga att det var en nidblödning! Jag plussade nu på morgonen med CB och står gravid 2-3;)
Äntligen!!! Vi har så väntat på ett syskon till våran son.. Känt mig som sagt extra trött men speciellt yr.. Vi köpte denna månad en monitor från CB dyr men verkar ha hjälpt oss om det inte var ren tur;)
Vill bara tacka dig för all bra info genom detta och nu håller vi tummarna!
Kram T

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Men grattis och lycka till!!! Underbart roligt!!!

Anonym sa...

Hej Teskedsmamman!

Du verkar ju ha koll på detta så här kommer min situation... :)

Jag fick glad gubbe på äl-testet mån och tis förra veckan. Äl var väl förmodligen under tisdagen?! Vi hade sex de två dagarna och i lördags fick jag bruna flytningar. De har varit ganska mörka, inte så mycket så att jag har behövt tampong men ändå så att jag har märkt dem varje gång jag går på toa + fläckar i trosorna. De har fortsatt, så sön, mån och idag tis har det varit likadant. Nu på kvällen har det varit lite mindre men sedan kom det lite åt det mer rosa hållet. Kan detta vara något att hoppas på? Innan har jag gjort det men när det är rosa så är det ju färskt blod? Jag tycker att det känns lite i magen också men så fort det försvinner tror jag att jag inbillar mig. Vi har försökt i mer än två år. Denna månad är en väntemånad mellan två hormonstimuleringar. Eftersom de inte har hittat något som är fel (förutom att jag behöver lite hjälp på traven för att få äl) så får vi göra detta innan ivf. Men månaden efter pergo eller nu puregon så verkar kroppen förstå hur den ska göra :)

Tack för att jag fick skriva av mig hos dig!

Anonym sa...

Hej!
Tack för en mkt bra blogg!
Det började med att min mens var 23 dagar försenad (den har aldrig vart mer än 3 dagar försenad förut) och jag trodde jag var gravid, tog gravtest men de visade neg och sen kom tillslut mensen 1/3. Eftersom vi har försökt blivit gravida i snart 6 månader och inte lyckats så beslutade vi oss för att börja använda ägglossningsstickor, dom började visa positivt i måndags 18/3, och då började de också börja komma bruna tjocka flytningar som sedan har gått över till blod, inte så mkt som mens men syns iaf mer eller mindre när man går på toa och torkar sig och kan då också "rinna" ut lite. Har aldrig haft så förut, vet du vad de kan bero på? Har blivit så fundersam eftersom jag aldrig har haft de så förut och får inte några direkta bra svar när jag pratat med kvinnokliniken heller.. Vill så gärna ha en liten bebbe i magen snart.
Kram och tack!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Anonym 19 mars 2013 19:23
Det är så svårt att veta vad det kan vara. Det kan vara en vanlig ägglossningsblödning, en nidblödning eller en mellanblödning som resultat av pausen i hormonstimuleringen. Jag önskar dig lycka till däremot!
/Magdalena

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Anonym 20 mars 2013 21:31
Tyvärr har jag ingen som helst aning. Det kan vara din mens som hoppar igen... Ägglossningsstickor kan visa positivt för mer än ägglossning, de kan visa positivt vid graviditet och det finns även de tjejer som får positivt dagarna innan mens.

Tyvärr kan jag nog inte göra dig klokare men jag hoppas det tar sig snart!
/Magdalena

Anonym sa...

Hej all!!
Hjälp!
Är detta nidblödning!!
Jag har ganska nyligen tagit ut min kopparsperal.Tog ut den i början av Juli i vanliga fall när jag hade speralen så brukar jag ha min mens 27 verge månad.
I July kom min mens den 24/7 och nu fick jag en blödning som för mig låter som en nidblödning 17/8 som jag har läst om här så känner jag igen mig tycker jags
Började blöda utan att känna av mens och jag som brukar ha mensvärk?
Och i går coh idag så har jag bruna flytningar och dagarna innan mensen var jag fruktansvärt trött och somnade framför TVn flera gånger.
Med ryggont är det svårt att veta för jag har alltid lite inte i ryggen.
Men vad tror ni? Detta är så nytt för mig och alla hjälp uppskattas/:=)

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Det låter ju som att det skulle kunna vara det!!
Jag håller tummarna!!

Lycka till
/Magdalena

SakuraFlower sa...

Hejsan! :)

Jag har läst igenom denna blogg och den är väldigt bra! Du, Teskedsmamman verkar ha väldigt bra koll på allt detta! Så kunnig och hjälpsam är du. :) Tack för att denna bloggen finns!

Tänkte att jag kunde dela av min situation här också! Fråga dig lite saker..

Jag är 25 år gammal. Det är så att jag har slutat med mina p-piller Cerazette den 16:e sept detta året. Jag började med Cerazette år 2007 och har ej haft någon mens alls under alla dessa år. Jag fick min mens detta året den 18:e okt och mensen varade i ca 4 dagar. Om jag nu har räknat rätt, så har jag haft min ägglossning runt den 1:e nov. Sedan jag slutade med mina p-piller förra månaden, så har jag och sambon haft oskyddat samlag. I morse när jag torkade mig efter toalettbesök så märkte jag att det var nån slags slem eller snarare som rå äggvita fast det var blod aktigt rosa färg på pappret. Vad kan det vara? Är det ägglossningsblödning eller nidblödning? Men jag vet ju egentligen att en nidblödning inträffar ju bara efter 7-10 dagar efter befruktningen. Så det kan ju inte stämma det jag har, eller hur?

Men däremot vet jag egentligen inte exakt när jag har min ägglossning eftersom att jag inte har haft nån mens på flera år! Har ju dock haft ont i buken, lite svullen mage, trött och känner mig hängig.. Det är svårt att veta tycker jag. Är lite förvirrad här.

Är väldigt tacksam för snabb svar! :) Tack för du tar din tid att läsa detta samt hjälper oss andra kvinnor att förstå vår kropp bättre! :)

/SakuraFlower

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej SakuraFlower!
Jag skulle säga att du har ägglossning. Det är typiska symtom du har och man kan blöda lite vid ägglossning utan någon som helst fara och det stämmer ju med hur du har räknat också.

Lycka till
/Magdalena

SakuraFlower sa...

Hej Magdalena! :)

Okej, jag förstod det sedan efter ett tag att det kunde vara min ägglossning som orsakade små blödningar. Det är första gången som det händer mig nämligen och därav började jag undra vad som pågick i min kropp? Men nu vet jag det i alla fall! :) Tack så mycket för ditt svar. Får se sedan om mensen min kommer om 2 veckor då? Hoppas inte! För jag och sambon vill gärna ha en liten baby där inne i min magen snart! :)

/SakuraFlower

Anonym sa...

Hej, jag går efter äl-sekret och äl-smärtor denna månad,,, hade äl-sekret (väldigt tydlig men gjorde vattentestet för säkerhets skull) ,sön,mån och tisdag med längst broar på måndagen, tydliga äl-smärtor onsdag tidig morgon mellan 9-12, hade sex sön,mån och tisdag. Har rebelbunden mens och aldrig mellanblödningar av ngt slag. Idag vid torkning så ser jag 3-5 droppar färskt blod på toapappret och inget mer efter det. Kan det vara nidblödning? Så lite?
m.v.h//vanja

Anonym sa...

hej! Jag behöver verkligen hjälp.

Jag har oregelbunden mens. min senaste mens kom 12e oktober men som egentligen skulle kommit den 3e oktober. Nu är det den 13 november och idag hade jag lite ont i nedre delen av magen (svag mensvärk) jag gick på toa och då upptäckte jag någon rosa-röd-brun flytning men som bara var lite(alltså inte mens) jag har oskyddat sex och vill alltså ha en bebis. vad kan det här vara? är jag gravid eller är det mens? kan jag ändå göra gravidetstest? har varit trött de senaste dagarna och även lätt irreterad.

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Vanja, Jag hoppas det! Nidblödning uppstår ju väldigt sällan så visst kan det vara ett par droppar och inget mer. Jag hade en rosa flytning, inte ens något ordentligt blod...
Jag håller tummarna!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej anonym 13 november 2013 22:32

Vänta tills på måndag, har inget hänt då så testa. Då borde du säkerställa att kunna visa på gravtestet. Det låter ju onekligen som graviditet men ge det ett par dagar till så du får tydligt test i så fall.
Lycka till!!!

Anonym sa...

Sista mens första dag 21 okt. Å idag kom de en flytning ned rött i sen blev de rosa i ca 2 timmar sen sluta de. Vare en nigblödning? Ja kan bara hoppas då vi försökt länge att få en krabat till!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Kan vara en nidblödning, jag håller tummarna för er!

/Magdalena

SakuraFlower sa...

Hej igen!

Jag är på BIM+6 idag och mensen min har inte kommit ännu. Jag tog ett graviditetstest igår den 19:e nov det visade negativ. :( Jag har brun lotion aktiga flytningar, molande värk, ont i högra äggstocken som både kommer och går. Min sambo tycker även att mina bröst har blivit fylligare. Jag har även känt mig väldigt nere, irriterad allmänt off och väldigt trött dem senaste dagarna. Hade ju ägglossning från och med den 2 till 8 nov med lite blödning samt brunslemmig flytning då. Vad är detta som händer nu liksom? Är det ägglossning på G igen då eller kan det vara ett tecken på i början av graviditet? När skulle man kunna ta ett graviditetstest igen? Barnmorskan föreslog att jag skulle ta en på fredag.. Men jag vet inte om jag vill det? Bäst kanske att vänta i några dagar till? Vad tror du Teskedsmamman?

Tack på förhand!
/SakuraFlower

SakuraFlower sa...

- Glömde tillägga att jag även mår illa, är små yr i mellan åt samt äter väldigt mycket clementiner och har värk i svanken och i benmusklerna. Har fått lite finnar.

Tack igen!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

SakuraFlower:
Vänta lite till.... Och ta ett test igen nu i veckan, ju längre du väntar desto bättre svar får du. Vänta tills onsdag i alla fall...

SakuraFlower sa...

Hej! Okej, men jag ska nog vänta fram tills på fredag eller lördag för att ta ett graviditetstest. Mensen har fortfarande inte dykt upp ännu! Nästan alla "symptomer" som jag nämnt ovan är borta nu förutom små illamåendet, kan känna den ibland men inte så mycket alls! Sist jag skrev till dig så har jag försökt att inte tänka på graviditet så mycket. Jag tror jag vill alltför mycket att bli med barn, så jag på något sätt har kanske lyckats skjuta upp mensen?! Kanske är man bara skengravid?! (man tror att man är gravid för att man vill det så gärna och då lurar man hjärnan och hjärnan skickar signaler till kroppen för att visa graviditets symptom) I don't know? Jag har iaf lite brun trådaktiga flyttningar i mellan åt.. Kanske är det ägglossning på gång, igen?? Är på BIM+12 idag!

Unknown sa...

Halloj..
Måste nidblödningen va starkt rosa. Har haft extrema flytningar under 4-5 dagar och det har varit rosa, ibland har det kommit som rost färgat i trosorna. Va kan det vara? Hat aldrig varit med detta innan

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej Malin!
Det kan mycket väl vara en nidblödning om du har max en vecka kvar till mens.
/Magdalena

Unknown sa...

Hade den kanske 1 till 1 och halv vecka innan. Skulle haft mensen nu. Den skulle kommit som i sön eller igår. När kan jag ta ett grav test??

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Spännande!! Du kan ta testet när som helst när du har passerat dagen för mens. Om du försöker att inte dricka mycket och tar testet på morgonen så borde du få ett bra svar.

Lycka till!
/Magdalena

Unknown sa...

Oki får köpa ett då så jag har till morgon. Tog ett förut men visade neg. Har absolut inga känningar för att mensen skulle vara på g heller. Kanske för tidigt??

SakuraFlower sa...

Hej igen Magdalena!

Jag skulle ha haft min mens den 15 nov som aldrig kom! Jag tog ett graviditetstest den 22 nov som visade negativt! Jag har ju liksom haft ägglossningar kring den 2 nov och den 30 nov och idag den 13 dec skulle min mens egentligen komma, men nej det har den inte gjort! Tog ett graviditetstest på nytt och samma sak där, det visade också negativt! Jag har ju haft ont i magen, fått vit lotion aktiga flytningar, finnar, huvudvärk samt små illamåendet och ömma bröstvårtor. Men det syns varken nån mens eller ett Plus på stickan?!

Vad kan allt detta bero på? Stämmer det att rosenrot ska kunna hjälpa att få mer regelbunden mens och få igång ägglossningen? Har hört en del positiva saker om just rosenrot.. Det ska även höja lusten hos både män och kvinnor samt att man blir piggare, blir mindre stressad och man får mer fokus i vardagslivet. Vad tror du om detta?

Tack på förhand!

Anonym sa...

Hade mens 2dagar sen slutade det. Hade sex 2e dagen. Den 3e dagen så började de sticka till runt äggstockarna samt livmodern. Började känna molande svag värk i livmodern enda sen ddess.. Idag, 6dagar senare så börjar jag sova mer än vanligt, mår lite illa men inte så illa att jag behöver spy. Under dagen så kom de brun/röda flytningar men bara för 1h. Sen kom de vitgula/genomskinliga flytningar. Men det kommer inte mkt utan bara på toabesök. Kan man ha ägglossning under/efter mensen? Har läst att dom med korta blödningsdagar kan ha ägglossning under eller direkt efter mensen..hade mens 16/12-13..snälla behöver svar snarast :).. Vad kan det vara..

//Marie-Sofie

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej Sakura
Här har varit mycket att göra nu men jag hoppas du har fått mens/positiv gravtest. Du kan ju testa rosenrot eller ägglossningstester. Jag upplevde att jag blev piggare och mindre irriterad i alla fall...

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Du behöver allt som oftast minst ca 14 dagar från mens till ägglossning. Den perioden kan vara längre men kroppen behöver vissa dagar på sig att få igång en vettig hormoncykel.

Jag skulle mer tro att du har ägglossning när du sover mer, mår illa och blöder lite.

Förvisso KAN konstiga saker inträffa men det är så ovanligt att oftast är nåt annat troligare orsak.

Anonym sa...

Testade ett graviditet test igår och det visade svagt plus..kan ha varit så att jag kan ha blivit gravid innan minnesdagen (fått mitt ägg befruktat) då vissa har mens även om dom är gravida..olika från person till person..och de är inte ofta det händer men chansen finns att man lossa ett ägg under mensen ^^ ska göra ett test den 5e igen så får vi se..
/Marie-sofie

Anonym sa...

Glömde tillägga att jag aldrig någonsin har molande värk eller ngt efter min mens. Aldrig heller brun flytning efter mensen ca 5dagar efter. Har haft mens i 19år och det är först nu det kom så började bli fundersam.. /Marie-Sofie

SakuraFlower sa...

Hejsan Magda!

Äh, det är ingen fara. Och du, god jul i efterhand och vill även önska dig gott nytt år! :)

Jag fick min mens till slut iaf den 18:e dec som varade i 4 dagar bara. Vilket betyder att mensen hade hoppat över nov månad. Nåja, nu kan jag vara lugnare. Stressar och tänker inte så mycket på att bli gravid numera. Försöker bara vara. Vet dock inte när jag ska ha min nästa ägglossning? Då mensen hoppat över en månad.. Men annars TROR jag att det är den 1 jan.

Anonym sa...

Min mens va sist 8 dagar sen, tog test som va negativt. Nu 10dagar senare får jag en ljusrosa blödning? 2veckor innan mens?! Är 26 och har alltid haft regelbunden mens förutom nu då. Fattar ingenting.

Anonym sa...

Hej!

Jag har haft missfall för exakt en månad sen i februari och fått en glad gubbe på äl-testet förra söndagen alltså 9/3. Sen fick jag en konstig blödning natten mellan torsdag och fredag som varade i 5 helal dagar men väldigt sparsamt mindre än min mens. Nu är den borta! Ska få min mens i veckan vet inte exakt efter missfallet om kroppen är i hormonell balans. Men har dom senaste dagarna fått graviditets symptom jag hade förra gången jag var gravid. Yrsel, illamående och mättnadskänsla, samt bruna bröstvårtor och svullen mage samt kissar mer. Kan jag vara gravid då det är för tidigt att testa?

Tacksam för svar!

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej Anonym, vänta tills du har passerat dagen för beräknad mens innan du testar... Det är väldigt lockande att testa innan men, risken är stor att du får missvisande svar.
mvh
/Magdalena

Anonym sa...

Alltså, nu vet jag inte vad jag har för fel...

Jag brukar ha ganska regelbunden mens (eller åtminstone efter jag fick sköldkörtelmedicinering).

Nu blev mensen försenad, 4-5 dagar. Och jag brukar ha vansinnigt rikliga blödningar men nu "sparkar" det inte igång, utan jag har mer lite rött/bruna flytningar och har haft det i fyra dagar nu. VAD är det? Och borde jag söka läkarhjälp?

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej!
Om det är första gången det blir så här så tycker jag inte att du behöver oroa dig. Kroppen är ingen konstant och den åldras och /eller ändrar sig hela tiden.
4-5 dagar och en sparsam blödning behöver inte påvisa något. Om du ändå är orolig föreslår jag att du ringer en MVC och frågar. Som sagt, för mig låter det ganska normalt och inget att oroa sig för.

Om det fortsätter att strula kan det vara smart att kolla upp

Angel - SaKuraFloWer sa...

Hallu Magdalena! ^_^

Jag tänkte bara dela med mig en god nyhet! Jag blev äntligen med barn till slut! Blev tydligen befruktad i mars och märkte inte ens att jag var gravid förrens i mitten av april! :) Och nu är jag i början av V.16 i graviditeten! :D Jag kände bebisens rörelser i V.15+4! Det var som en sprattlade fisk där i magen, det upprepade flera gånger på samma ställe! :) Det var verkligen en häftig och magisk känsla! Jag grät av lyckan! Den 9:e juli ska vi på ultraljud och då får vi även se om det blir en gosse eller tös? ;) Spännande!!

Kram
/Angel

Unknown sa...

Hej.
Jag har en fråga angående ältest. Jag har testat positiv 5 dagar och vara gång lika starkt som Kontroll strecket. Tänkte testa imorgon också. Kan det betyda att jag är gravid?

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej!
Om jag vore du så skulle jag kolla med gravtest för säkerhets skull.
Lycka till!
/Magdalena

Unknown sa...

Hej. Jag skickade ett mer detaljerat mail till dig. Jag hoppas du fick det.
Mvh sofia

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Tyvärr inte, testa att skicka till teskedsmamman@me.com

Unknown sa...

Hej igen. Nu har jag skickat till den mail du skrev.

Anonym sa...

Hej
jag använder inget skydd av något slag.
jag hoppas på att någon kan hjälpa mig, är väldigt du fundersam.. min senaste "riktiga" mens första dag var den 9:e mars och enligt min beräkning ska jag ha haft äl den 22/3 hade oskyddat sex den 20 och 21/3.
Jag har en regelbunden mens på 24 dagar och har haft i många år. Har aldrig haft någon form av mellanblödning eller dylikt.
Min näst kommande mens kom den 2/4 (torsdag) som beräknat men ca 3-4 dagar innan fick jag som en molnade värk (som jag aldrig ha fått förut)
Samma dag som mensen kom så "avtog" den framåt kvällen och jag behövde endast ha trosskydd under natten och hela dagen efter behövde bara ha trosskydd, blödde lite mer dagen därpå men då kom de som små "blodklumpar" också, det kom mer klart blod när jag gick och kissade. På söndagen så kom det väldigt lite blod sen slutade det. Endast trosskydd behövdes. Brukar annars ha väldigt riklig mens och minst 5 dagar.
Juste jag gjorde gravtest på morgonen samma dag som mensen var beräknad (2/4) visade dock neg.
kanske beror på att jag har väldigt kort menscykel jag har ingen aning.
Tänkte iallafall ta ett test imorgon bitti men är rädd att jag bara blir besviken. Borde jag kanske vänta?

Tacksam för svar :)

Patty sa...

Hej. Jag hade på första dag, 1dag rosa flytning. dag 2 kraftig mens o dag 3 o 4 mindre mens.. Vet inte vad det kan beror på. Och jag är 20år gammal.

Maria sa...

Hej!
Jag har läst kommentarer och jag vill gärna ha er respons på om ni tror detta kan vara Nidblödning? Den 5/10 gjorde jag ägglossningstest som visade + positivt nu idag, 4 dagar efter har jag fått en rosa/brun flytning. Hade mens mellan 23-26/9 och ska ha mens om 1 vecka och 4 dagar (den 21/10). Jag har även känt lite molande smärta långt ner i magen samt smärta i ländryggen för någon dag sedan. Hade sex den 30/9 och vi önskar gärna bli gravida, jag är så nyfiken på om detta kanske är ett tecken på graviditet? Men förstår att man får vänta och se om mensen kommer, men jag blir så nyfiken!!

Maria sa...

Hur har det gått för dig "anonym" som skrev sist den 8 april 2015, var du gravid? Eller har du blivit gravid nu? Nyfiken! Hur har det gått för er andra som ville bli gravida? :-)

lisa sa...

Hej ! Min mens brukar alltid vara flera dagar för tidig och jag brukar känna av en hemsk mensvärk innan den kommer. Denna månaden har jag knappt känt något. I onsdags fick jag en brun kletig flytning (ursäkta) i någon enstaka timme sen ingenting .. I fredags morgon efter orgasm kom det jätte lite ljust rosa på pappret . Somnar framför tvn ett antal gånger . Som om jag har svårt att hålla mig vaken .. vad tror ni ? Kan jag vara gravid ?

lisa sa...

Brukar alltid få mycke och väldigt rött när jag får mens. Det lilla ljus rosa som kom va endast när jag torkade mig efter orgasm sen ingenting ..

✯ Teskedsmamman✯ sa...

Hej Lisa!

Det finns väl alla chanser att du är gravid om det är det du är ute efter :) Hoppas det är som du vill!

Med vänlig hälsning,
/Magdalena

✯ Teskedsmamman✯ sa...

Hej Maria!

Rent krasst, ja, det skulle kunna vara tecken på graviditet. Dock är det ju alltid svårt att säga nåt verkligt om det. Dock är det så att mensvärk utan blod är bra tecken...

Med vänlig hälsning,
/Magdalena

Anonym sa...

Hej, har lite funderingar som jag hoppas kunna få något svar på.

# 28/9 tog jag min sista Gestrina i förhoppning om att bli gravid.
# 10/10 hade jag en konstig "vibrerande" känsla i magen samt att jag var extremt kåt. Brukar bli kåtare vid ägglossning.
# 11/10 hade jag småkramper.

Så en av dessa två dagar (10, 11 oktober) hade jag ÄL.

Från 18/10 till och med dagens datum 20/10 har jag haft väldigt ont i bröstvårtorna. Men sen idag när jag vaknade på morgonen har jag även haft lite ont i magen samt haft en liten rosa blödning hela dagen. Så jag undrar vad detta kan vara "tecken" på?

Med vänlig hälsning Maria

Anonym sa...

Hejsan. Hade min första mensdag den 10/10 och äl var ca den 23/10. Har väldigt regelbunden mens. Ca 28 dagar menscykel. Igår den 3/11 fick jag brunaktigt på pappert. Som brun flytning en gång. Idag fick jag brunröd aktig flytning när jag torkade mig. Inget annat. Mens beräknad den 6/11. Har haft ömma bröst i en vecka och är det fortfarande. Kan det vara nidblödning. Har en dotter sen innan men fick aldrig så med henne. Och ömma bröst har jag aldrig annars. Bara när jag var gravid med dottern men inte förrens sent i graviditeten.

Teskedsmamman sa...

Hej!!
Det är inte helt otänkbart. Vänta och se vad som händer, alltid svårt att spekulera..
Lycka till!

Barnönskan sa...

Hej där!
Jag blir inte klok på min kropp!
Jag o min sambo försöker bli med barn.
Sista mensens första dag är de 18okt. Nu, förra söndagen högg det till i magen ordentligt. Resten av veckan framtill igår morse, har jag haft stegrande molande, mensliknande smärta i mage o ländryggen. I går morse hade jag o killen sex. På kvällen kom det som en flytning med lite råsa i. Hoppades på en nidblödning. Men i morse så hade det blött genom trosan o mensverken är plågsam. Blodet är klarrött och måttlig till riklig. Såg ut lite, typ som äggvita, flytningar blandat med " mens". Problemet är bara att jag inte ska ha bim för än på torsdag. Dvs. Det blöder 7dagar för tidigt. Någon idé? Har sjuk värk o kan inte somna för alla tankar som snurrar...

Tilläggas ska att jag under dager har känt ilningar runt/ vid äggstockarna, något som jag aldrig känt av i vanliga fall.

Blir inte klok på detta...

Anonym sa...

Hej alla :)
Har läst hur mkt som helst men blir inte klok!:/
Har regelbunden mens, mensen ska egentligen komma på måndag! Men i fredags kom de som gsmmelrosa färg och som äggvita! Hade smärta och var uppblåst! Aldrig varit så innan! Sen nu idag lördag har de blivit mer rött me ändå som äggvita! Lan detta vara en nid blödning elr bara att mensen faktiskt är tidig ? Har son sagt innan haft mensen exakt på dagen !
Evigt tacksam för svar :)

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hej! Svårt att säga men jag håller en tumme för att det kan vara så!!
Låter som en nidblödning, men som sagt svårt att säg

Anonym sa...

Hej, För ungefär 3 veckor sen hade jag oskyddat sex med min partner och nu jag har fått en lite rosa röd blödning med små vinröda klumpar i. Den varade i ungefär en timme. Jag ska få min mens om cirka 11 dagar och har läst lite här och undrar om det kan vara en nidblödning?

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Verkar ju så! Högst troligt! Om det är bebis ni är ute efter så hoppas vi att det blir något!

Anonym sa...

Hej. Hjälp tack?
Senaste mensens första dag var den 16/2. Väntar mensen nu den 15/3, men fick idag en röd/ brun blödning. Vi försöker bli gravida med vårt andra barn och har haft sex under ägglossningen. Kan nidblödningar vara såpass mörka, eller är dem mest rosa?

Unknown sa...

Hej.
Testar att skriva här & se då det inte verkar som du svarat på ett tag. Men hoppas.
Sökte på ljusröda/rosaktiga grumliga flytningar & fick upp din sida.
Jag & min sambo försöker få en liten tillsammans & då vi är lite med åren & man blir inte yngre.
Hade mens den 15;e mars.
Och LH ökning på ägglossningstest,med andra ord ägglossning den 27;e mars.
Och vi har haft oskyddat innan med hela tiden,men inte lyckats träffa rätt.
Har till & med bett om hjälp nu. 😔
Då det inte blivit något.
Och vi hade sex då den 27;e det här som är nu är nytt för mig. Så du kanske kan hjälpa mig.
Till saken då, fick en pytteliten rostfärgad flytning i trosorna i förgår,men näst intill obefintlig & kom inget mer i förgår.
Igår kom det lite mera och när jag gick på toaletten så droppade det två ljusrosa grumliga stänk i toaletten & jag såg på pappret med.
Men sedan natt har det inget kommit.
Och idag har det med kommit lite rostfärgad,brunaktig.
Men ingen mensvärk eller något sådant.
Dock har det huggit till lite idag i ena sidan.
Orolig :/
Tacksam för svar<3

Anonym sa...

Hej. Jag ska få min mens den 6e, hade ägglossning den 18e. Nu i ca 3 dagar har jag haft väldigt lite rosa blödningar. När jag torkar mig blir det rosa blödningar och jätte lite i trosan. När mens väntas brukar jag få en mörk blödning sen rejäla blödningar . Tog test idag men nog för tidigt, kan detta vara något tro ?