3/02/2010

Vägen till +

Att bli gravid är kanske inte alltid det lättaste.... Med vår första grabb höll vi på i 11 långa månader innan nåt hände. Man tröttnar på att ha sex varannan dag för att pricka in ägglossning så när det hade gått 7 mån så testade vi ägglossningstester, så underbart! Man hade 2 dagar som man hade "måste-sex" resten av tiden rådde lusta. Stressen försvann och det var kul igen att ha sex, det hade blivit tämligen tråkigt....

När första killen var 5 mån började vi så smått att jobba på nästa barn... Eftersom första killen hade tagit 11 mån så tänkte vi börja i tid så vi inte riskerade SGI osv. Hoppsan Kerstin! På andra ägglossningen tog det sig! Det skulle bli 15 mån mellan ungarna, men i vecka 10 kom det en blödning och vi var in och kollade... mycket riktigt! En ofostrig graviditet till.

Jag gjorde en medicinsk abort för att avbryta graviditeten och det tog 7 veckor för mig att sluta blöda! Jag kunde vara blödningsfri några dagar och så började det om igen! Jag ringde gyn och fick tid för att kolla och samma dag som jag skulle åka in så kom det ut en ganska stor bit slemhinna, ganska direkt efter började blödningen avta och på gynundersökningen med vaginalt ultraljud kunde endast smårester hittas. 4 dagar senare hade blödningen slutat.

9 veckor efter missfallet hade jag första ägglossningen. Vi försökte direkt men det tog sig inte, däremot så på nästa ägglossning.... då kom det upp ett stort och fint plus dagen innan beräknad mens! Jag hade fått en liiiiten blödning 10 dagar efter ägglossning och började misstänka en nidationsblödning, den uppstår när ägget fäster i livmodern och det visade sig att det var det ju! Det blev 20 mån mellan killarna istället för 15 mån och jag är inte helt olycklig över det. 20 mån är tillräckligt tätt. Särskilt när man mår illa i 8 mån och kräks så man får receptbelagda mediciner och har närmast alla graviditetskrämpor man kan ha.

Barn nr 3 började vi så smått att tänka på när nr 2 var 10 mån gammal.... I min värld hade det bara funnits 2 barn under hela mitt liv, men när vi väl var där så var 2 barn lite! Bebistiden i livet hade blivit så kort och det var med stor sorg som jag lade undan Ians kläder när han växte ur dem, men av någon anledning så gjorde jag mig inte av med dem...
Framåt Ians 6 mån dag började vi prata smått om en till och det tog faktiskt inte så lång tid att bestämma sig och efter 3 aktiva försök var det återigen plus på stickan! Den här gången var det en lugn och trevlig graviditet och fast det fanns illamående med i bilden så klassade jag mitt tillstånd som att "må som en prinsessa!". Sista graviditeten blev en bra upplevelse och nu är det inte alls med stor sorg som jag säljer kläder, utan mer lite sting i hjärtat, kläderna har ju funnits i 4 år i mitt liv och jag kommer aldrig mer behöva använda dem... så nu går kläderna vidare till andra bebisar som kommer sova underbart skönt i killarnas mjuka pyjamaser!

2 kommentarer:

E sa...

hejsan!
måste tacka för en otroligt bra blogg :) läser mycket på nätet eftersom vi försökt få barn i 4år nu.. men har aldrig hittat in på din sida innan, förrän igår. blev jätteglad :)

tänkte bara fråga lite. jag har pco, och kraftig övervikt. har varit på kvinnokliniken och fått pergotime utskrivet. har haft dessa innan men då har de ej gett något resultat, sen gick jag ner 14 kg och bytte doktor. han trodde på att det skulle gå denna gången eftersom jag tappat i vikt.

började med första kuren (började med dubbelkur direkt eftersom jag haft dem innan) den 11/7 utan att mensen kommit då den är väldigt oregelbunden. (mens 4 ggr per år) den 15/7 tog jag sista tabletten.. den 19/7 fick jag en liten blödning.. blev lite förvirrad. det var inte mycket men ändå så att det syntes på pappret. denna höll i sig i till den 22/7.

igår testade jag med min CB monitor om jag fått ÄL och den visade utslag, jag gjorde med CB ÄLtest också, där fick jag glad gubbe. tog ett tredje test från testlagret och den visade också utslag. vågar man tro på detta? de säger att man ska få ägglossning 4-10 dagar efter sista tabletten. isåfall har jag ju fått ägglossning 8 dagar efter sista tabletten?! vi har iallafall haft sex de flesta dagar dagar nu den senaste veckan och jag har försökt ligga kvar ett tag efter med. men vet inte om det ökar chanserna direkt.

fick utslag på monitorn idag också + testlagrets sticka. känner lite "hugg" i magen men vet inte om det är ägglossningen jag känner av? har aldrig känt av ÄL innan vad jag vet..

har väntat så länge på att det ska bli något, men jag vågar ändå inte hoppas. =(

finns det något man ska tänka på för att det ska bli något? äta några speciella vitaminer etc?

tacksam om du slänger iväg ett lite svar iallafall om vad du tror :)

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Ha sex alla dagar + en dag till som du har utslag på monitorerna. Då har ni verkligen gjort allt ni kan.

Det finns ingenting du kan göra för att öka för att bli gravid. Röker/snusar du så sluta med det, men annars så finns det inga vitaminer som ökar chansen att bli gravid.

Det enda ni ska förlita er på nu är turen, att det verkligen tar sig nu när du har en uppenbar ägglossning och att allt går bra.

Jag hoppas verkligen ni har tur nu efter denna väntan, fortsätt och kämpa med vikten! Där har du din största hjälp med att bli gravid, ju mer du tappar desto mer ökar chanserna....

Lycka till
/Magdalena